GYAKORI KÉRDÉSEK

Mikor?

A legtöbben nyáron jönnek repülni, pedig a repülésnek minden évszakban megvan a szépsége. A téli táj érdekessége, hogy a lomb nélküli fák között gyakran vadakat látunk, és az őszi erdő színeit sem lehet megunni.

A hét bármelyik napján repülhetünk, hétköznapra könnyebb bérelni, mert akkor nem jönnek olyan sokan. A repülés időpontját minél hamarabb érdemes megbeszélni, hogy legyen szabad repülőgép, főleg hét végére, hosszú hétvégékre, ünneknapokra stb.  Minél előbb egyeztetünk, annál jobb.

Érdemes a repülést délelőttre, illetve a hétvégi repülést szombatra tervezni. Ha délelőtt, vagy szombaton épp rossz az idő, még mindig el lehet halasztani délutánra, illetve vasárnapra. A VFR (látvarepülési) szabályok szerint napkeltétől napnyugtáig repülhetünk.

Honnan repülünk?

Jelenleg Gödöllőről. Azért szeretjük, mert zöld dombok közt van és közel a Dunakanyar, valamint itt tudok bérelni olcsón jó repülőt. 

Természetesen a repülés helyét és az odajutás módját időben egyeztetjük.

Hogyan rendelhetem meg a szolgáltatást?

Az Önnek tetsző útvonal kiválasztása után telefonon vagy e-mail-en megkeres. Leírja, hogy melyik útvonalat választotta, hány fővel jönne és mikor szeretne repülni. Ezt követően én lefoglalom a kért időpontra a gépet és visszajelzek, valamint, ha nem lenne meg a 3 ember, akkor segítek megtölteni a gépet. Ezek után már csak a repülőtéren találkozunk, ahol repülés előtt minden fontos információt megbeszélünk. 

Ki repülhet?

Ezt a kérdést főleg gyerekek, idősek és várandós mamák kapcsán szokták feltenni. A sétarepülésen való részvétel nincs korhatárhoz kötve, egészségügyileg semmiféle komolyabb elvárások nincsenek.

A sétarepülés nem tartozik az extrém sportok közé: fizikailag kb. annyira megterhelő, mint egy hasonló időtartamú autózás, átlagos budapesti utakon. Akinek a szervezete jól visel egy órányi autóutat, az a repüléssel is próbálkozhat.

A repülőben 1 pilóta és 3 utas fér el. Ha csak egyedül, vagy ketten jönnének, akkor segitek megtölteni a gépet, mert mindig van, aki repülne.

Miért olcsóbb, mint máshol?

Elsősorban, mert nagyon szeretek repülni és nem a haszonszerzés a célom! Távlati céljaim eléréséhez pedig minél több repült órára van szükségem. Azért is olcsóbb, mert csak a repülő bérleti diját kell kifizteni, tehát nem kérek pénzt a szolgáltatásért. Mivel Gödöllőn tanultam ezért a klubtól jóval olcsóbban tudok bérelni repülőt, mint mások. Az árak Cessna 172 -es repülőre vonatkoznak, mely egy jobb és kényelmesebb konstrukció, mint egy másik 4 személyes kisrepülő. 

Mi történik ha rosszul leszek?

Törekszünk arra, hogy olyan körülmények között repüljünk, amikor nincs dobálós vagy "fekvőrendőrös" idő. Általában reggel és napnyugta előtt igazán síma a levegő, ilyenkor ideális elmenni repülni. Ha viszont úgy jön ki a lépés, hogy mégis ilyen időbe kerülünk, akkor is ritka a rosszullét, de természetesen rögtön visszafordulunk, vagy leszállunk a legközelebbi repülőtéren. A sürgős esetekre tartunk egészségügyi zacskót a gépekben úgyanúgy mint a nagy utasszállítókon.

Mi történik ha leáll a motor, van ejtőernyőnk vész esetére?

Ezek a gépek úgy vannak megépítve hogy motor nélkül is biztonságosan le lehet velük szállni. Bár annak hogy leáll a motor kevesebb esélye van, mint annak hogy durrdefektet kapunk az autópályán, fel vagyunk készülve az ilyen helyzetekre is. Ilyenkor kinézünk egy megfelelő helyet, többnyire szántóföldet a leszálláshoz és siklórepülésben hajtjuk végre azt. Az útvonalakat úgy tervezzük, hogy az út során mindenhol legyen erre alkalmas hely. Ejtőernyőnk nincs, mert nem tudnánk használni.

Kipróbálhatom milyen a gépet vezetni?

Igen, az útvonalon van arra lehetőség, hogy az utas kicsit átvegye a kormányokat és megtapasztalja milyen három dimenzióban vezetni a repülőgépet. Persze mindezt szigorú felügyelet mellett...

Hideg van fent?

Egy két fokkal hidegebb van, de nem számottevően, mindenesetre a gépben van fűtés ügyanúgy mint az autókban.

Állapotos kismamák repülhetnek?

Amíg autóban utazhatnak repülhetnek is, bár az utolsó egy két hónapban már nem ajánlott a sétarepülés.

Betegen repülhetek?

A betegségek tüntetei erősödhetnek fent, ezért rosszullét esetén például lázasan inkább érdemes eltolni a sétarepülés idöpontját és egészségesen ülni a gépre.

Van lehetőség fotózni?

Nagyon sok látnivaló van fentről a fényképezőgépet/videókamerát nem szabad otthon felejteni!

Budapest fölé be lehet repülni?

Igen, Dunakeszi felől például a budai oldalon a Margit-híd vonaláig be lehet repülni külön engedélyek nélkül.

Félek a repüléstől, de szeretném kipróbálni! Felüljek, vagy ne?

Klasszikusnap mondható, hogy az emberek vágynak a magasba, csak esetleg nem gyűlt össze elég bátorságuk. Javaslom, hogy próbáljanak ki egy rövidebb repülést és ha megbizonyosodtak arról, hogy ez nem is nagy dolog, akkor valószínű Ön is meg lesz mérgezve a repülés fantasztikus élményével. 

Tériszonyom van. Így is megpróbálhatom a repülést? 

Egészen más érzés repülőbe ülve kitekinteni a magasból és gyönyörködni a tájban, mint például egy szakadék oldaláról lenézni. A kettő nem összehasonlítható. Itt nincs az az érzése az embernek, hogy magasan van, mert leköti az élmény varázsa és a sok látnivaló. Bártam merem ajánlani azoknak is, akik félnek a magasságtól. 

Repülési infók

Ha a repülés egyéb vonatkozásai is érdekelnek, részt vehet az útvonaltervezésben, a repülőgép felszállás előtti ellenőrzésében, navigálhat, és békésebb szakaszokon kipróbálhatja, hogyan reagál a repülőgép a kormánymozdulatokra.

Általában elmondható, hogy az útvonalakat 2000 feet (láb)-on, kb. 660m és 3000 feet (1000m) magasan repüljük, illetve utazó sebességünk 80-100 csomó (145-180km/h). Ebből a magasságból kényelmesen rálátni mindenre, tehát semmi sincs túl közel, vagy távol. Minden oldalról és ülésről tökéletesen kilátni az ablakokon. 

Milyen repülővel?

Cessna 172

Piper 28-140 Cherokee (később áll rendelkezésre)

Biztonság

A gépek rendszeresen szigorú kötelező vizsgálatokon mennek át, igy műszaki hiba nem fordulhat elő. Az időjárás lehet kritikus szempont, de mi megvárjuk a lehető legjobb alkalmat a repüéshez igy már minden adott, hogy biztonságosan repülhessünk. Az első, amit megtanultam az oktatómtól: “Soha ne tegezd le a repülést”. Csak akkor szállunk fel, ha minden körülmény megfelel az előírásoknak és a szabályoknak.